Ätstörningar – Vad det är och hur kan man bemöta det som coach?

Hur känner du igen en ätstörning?

Hur känner du igen en ätstörning?

Vad är en ätstörning?

En ätstörning beskriver ett tillstånd där en person har ett destruktivt förhållande till mat och kropp, som i vissa fall kan leda till skador eller följdsjukdomar. Den kan yttra sig på olika vis, och behöver inte alltid synas på utsidan. Det kan handla om en överkonsumtion av mat, självsvält, hetsätning, och/eller överdriven träning. De vanligaste formerna av ätstörningar är Anorexia, Bulimi och hetsätning, men det finns fler varianter av ätstörningar än så. En  ätstörning kan i vissa fall vara kopplat till andra former av psykiska besvär, exempelvis depression och ångest

Vad ska man vara vaksam på?

Att upptäcka en ätstörning kan vara svårt, det är inte helt ovanligt att personen i fråga försöker dölja sin problematik. De tecken man kan vara extra vaksam på är exempelvis:

- Extremt fokus på matvanor och vikt, så pass att det påverkar personens vardag

- Personen vill sitta själv och äta

- Personen tränar väldigt mycket, ibland flera gånger om dagen 

- Personen är mycket självkritisk och har negativa tankar om sig själv och sin kropp

- Personen har tvångsbeteenden kring träning och kost, vissa saker måste göras på ett visst sätt. Om dessa rutiner bryts kan det skapa ångest eller tankar om att kompensera på annat vis

- Personen har ett kompensationsbeteende, allt som äts måste denne göra sig av med genom träning, laxeringsmedel eller att kräkas upp maten

Varför drabbas man av en ätstörning?

Att man drabbas av en ätstörning kan bero på många olika faktorer. Ibland kan den komma smygandes och ibland går det väldigt snabbt. Man tror att faktorer skulle kunna vara 

- Ärftlighet i form av en medfödd sårbarhet

- Omgivningen – det sociala, familj, vänner, medier, ideal

- Egenskaper som exempelvis perfektionism, höga ambitioner och negativ självbild

- Bantning och/eller andra extremdieter kan trigga igång en ätstörning

Hur bemöter man en person med ätstörningar?

Hur man bemöter någon med ätstörningar är svårt och kan variera från person till person. Vissa kan känna att det är givande och behövligt att öppna upp sig för sin omgivning och få prata ut om det, medan andra blir mer slutna och vill inte berätta om det. Oavsett situation kan det vara svårt att veta vad man kan säga och inte säga, eller vad man ska göra och om man ska göra något. Det viktigaste är att visa att man finns där och kan erbjuda stöd om personen i fråga är mottaglig för det. Man bör undvika att ifrågasätta personens beteende, att försöka få personen att äta mer eller mindre, träna mindre/annorlunda eller bryta sitt mönster tvärt. En ätstörning tar ofta lång tid att bli frisk från och ett tillfrisknande ska inte stressas fram. Visa ditt stöd och att du bryr dig, och om personen inte sökt hjälp från vården kan du rekommendera honom eller henne att ta den formen av hjälp. Det är viktigt att inte vara för påträngande och pressa personen till att prata eller agera på ett visst sätt, visa bara ditt stöd och att du finns vid personens sida.

Om du misstänker att någon i din närhet är drabbad 

Det är viktigt att tänka på att vi som närstående inte ska försöka behandla en person med ätstörningar, det är en sjukdom som ska behandlas av behörig vårdpersonal. Är man osäker på hur man ska förhålla sig till en person som är drabbad av ätstörningar, eller bara behöver rådgivning, hjälp och/eller stöd i processen, kan man vända sig till bland annat föreningen ”Frisk & Fri”. 

Kan man som kostrådgivare, personlig tränare eller coach ta sig an en klient som har eller har haft ätstörningar? Att ge ett rakt ja eller nej på denna fråga är svårt. Det jag upplevt som coach är att man behöver kunna läsa av sin klient väldigt noga om man vet om att denne har eller har haft ätstörningar. I de allra flesta fall märker man snabbt om klienten behöver skickas vidare till vården. Sådant man kan vara vaksam på är exempelvis om denne har mycket svårt att förhålla sig till kostschemat (det kan handla om både hetsätning eller att klienten plockar bort mat från schemat), är väldigt orolig över sin vikt och/eller form, har en skev kroppsuppfattning, är extremt självkritisk, inte vågar äta utanför kostschemat även om du gett denne tillåtelse att göra det, eller väger sig mer ofta än nödvändigt (en/ett par gånger om dagen) även om du som coach inte bett klienten göra det. I de flesta fall jag har upplevt så är klienten öppen med vad denne gör och känner, skapar du en tillit och trygghet er emellan så underlättar det för klienten att våga vara rak och ärlig med dig som coach. Då kommer du också lättare kunna se beteenden och mönster som kan tyda på att personen du jobbar med behöver hjälp från annat håll. 

Så för att summera om man kan ta sig an en klient med ätstörningar eller ätstörningsbakgrund, så är svaret “det beror på”. Personen behöver vara mottaglig för förändring och kunna ta åt sig av din hjälp. Jag har själv nekat klienter redan i tidigt skede av coachningen, i några fall även innan påbörjad coachning, när jag sett varningssignaler redan där.

Hur kan man förhålla sig till en klient som har eller har haft en ätstörning?

Om du som kostrådgivare, personlig tränare eller coach tar dig an en klient som har eller har haft en ätstörning, så finns det några aspekter man bör ha i åtanke. När du lägger upp ett kost- och/eller träningsschema åt denna person är det viktigt att fokuset inte ligger på utseende, vikt eller andra siffror (exempelvis kalorier) då detta kan vara känsligt för klienten. Oavsett vad personen har för mål, är det viktigt att det huvudsakliga fokuset är att hitta en bra balans i kosten som inkluderar en stor variation av livsmedel och också en viss frihet. Man bör också vara försiktig med att ställa för höga krav, låt klienten själv komma med sina målsättningar och förväntningar, så länge dessa är realistiska. I vissa fall kan det vara så att klienten behöver ta hjälp från annat håll, alltså från vården. Då är det viktigt att du som kostrådgivare, personlig tränare eller coach kan vara ärlig med både dig själv och din klient, och hänvisa denne till rätt hjälp men poängtera att du gärna stöttar personen under processen, och att du kan hjälpa denne i ett senare skede om han eller hon fortfarande känner att det är aktuellt.

Vill ni veta mer? Lyssna på Ellen på www.ptpodden.se

Mvh,

Ellen Nielsen

Ps. På IntensiveKost pratar Ellen om olika ätstörningar, generella kännetecken och hur vi som kostrådgivare ska bemöta en klient med ätstörning.


Mer om IntensiveKost

IntensiveKost är en ledande utbildning för blivande kostrådgivare. Vår utbildning är kvalitetssäkrad och efter utbildningen blir man diplomerad kostrådgivare.

Vi har 4,8/5 stjärnor på Trustpilot!