Mina tips till nyblivna kostrådgivare

Practice makes perfect!

Practice makes perfect!

Detta inlägg riktar sig till dig som nybliven kostrådgivare, och för dig som redan är på väg upp ur startgropen. Här kommer en lista på saker jag önskar att jag hade vetat om när jag började som kostrådgivare.

Ha en tydlig plan – Hur vill du att din arbetssituation som kostrådgivare ska se ut? Vill du jobba hemma, hyra in dig någonstans eller vara anställd? Vill du jobba heltid eller deltid? Precis som du sätter tydliga mål med dina klienter, behöver du också sätta ett tydligt mål för dig själv.

Varumärke – Som egenföretagare är du ditt eget varumärke. Detta måste hela tiden upprätthållas för att hålla klientflödet stabilt och för att du ska nå ut till folk. Sociala medier är en strålande plattform för detta, men det kräver en del tid och energi, och att upprätthålla sitt varumärke år efter år kan till slut bli ganska jobbigt. Mitt bästa tips här är att hålla det så naturligt som möjligt och visa upp vem DU är som person och som kostrådgivare, det ökar sannolikheten för att du får in klienter som passar dig och din filosofi.

Ha tålamod – Att ta sig in i branschen som kostrådgivare kan ta tid, ganska lång tid. Ge inte upp för att kunderna inte strömmar in det första halvåret. Se till att synas och höras, och såklart göra ett bra jobb med de klienter du får in, så kommer du exponeras mer och mer.

Hitta din filosofi – Hitta DITT sätt att arbeta. Vad står du för? Hur vill du lägga upp dina kostscheman? En filosofi behöver inte vara en viss diet, se till att ha en bred kunskap om kost och nischa in dig litegrann på något du tycker är extra intressant, till exempel kost för prestation eller vegansk kost.

Allt behöver inte vara unikt – En liten uppföljare till föregående punkt. Något jag ofta eftersträvade i början av min roll som kostrådgivare var att alla kostscheman jag skrev skulle skilja sig så mycket som möjligt från varandra. Varje kostschema skulle vara unikt sett till både recept och livsmedel för just den specifika klienten! Och visst, kostscheman ska vara anpassade efter varje klients individuella förutsättningar och behov, men efter ett tag kommer du få slut på idéer till både livsmedel och recept, så var inte rätt för att återanvända livsmedel och recept i flera scheman, så länge mängden är anpassad efter den individuella klienten. Jag brukar säga att jag har samma grundtänk i mina kostscheman, men justerar helt enkelt mängd och fördelning utefter klientens behov.

Learning by doing – Inget kommer vara perfekt från början, det fina med yrket som kostrådgivare är att du aldrig är fullärd! Börja med den kunskap du har och låt denna växa och utvecklas med tiden, du kommer säkert göra misstag på vägen men dessa ska du lära dig av. Varför blev det som det blev och hur kan jag förhindra att det händer igen? Som med det mesta i livet kommer du säkerligen trampa på en del minor. Personligen har jag trampat på många sådana, både när det gäller scheman, uppföljningar och klientbemötande. Idag skulle jag nog definitivt inte ge ut de kostscheman jag skrev i början av min karriär, och jag har skickat en del mejl i stundens hetta som jag kanske hade velat omformulera till ett lite mer professionellt mejl. 

Våga säga nej – Det kommer med stor sannolikhet dyka upp klienter eller uppdrag som du inte vill eller kan ta dig an. Vissa klienter kommer visa sig under resans gång inte vara något för dig. Även om pengarna måste in så behöver du veta dina gränser både som kostrådgivare och person. Vilka klienter klarar jag av att ta in? Hur många kan jag ta in? Och våga avsluta med en klient om det inte känns rätt. Detta är också en mina jag själv trampat på många gånger, allt från att ta in alldeles för många till att ta in klienter som jag inte kan hantera eller klarar av, och sedan inte vågat avsluta med dem.

Ups and downs – Vissa perioder kan du ha så mycket att göra att dygnets timmar knappt räcker till, och andra perioder sitter du och funderar på om du ska storstäda huset ytterligare en gång bara för att fördriva tid. Få inte panik för att klientantalet minskar i perioder, ta istället dessa lugnare tillfällen i akt och kanske fila på lite marknadsföring, skapa utmaningar eller sköt din bokföring.

Som kostrådgivare har jag märk att högsäsong är efter nyår och efter semestern, så i många fall kan du räkna med att klientförfrågningarna ökar bara av den anledningen. Sommaren skulle jag vilja kalla lågsäsong, så passa på att semestra lite du också! OBS, ett tips är att spara ihop en semesterkassa under årets gång, så att du med gott samvete kan vara ledig. 

På tal om ledighet – För mig har detta varit ett problem. Många klienter tenderar att höra av sig när de är lediga, så som sena kvällar, helger och röda dagar, alltså tider som de flesta andra, inklusive du själv, föredrar att kunna koppla bort jobbet. Detta är inte alltid en helt enkel situation, för du vill ju gärna vara tillgänglig och visa ditt engagemang så mycket som möjligt oavsett dag och tid. Men här gäller det att sätta gränser och stå fast vid dem (och såklart informera dina klienter om dina arbetstider och när du är tillgänglig). Jag brukar jämföra det med att mejla kundtjänst hos valfritt företag en sen lördagskväll. Det är troligtvis ingen som förväntar sig ett svar förens tidigast på måndag morgon, men är man egenföretagare glöms det här med arbetstider ofta bort. Så var noga med att sätta dina arbetstider för att bli hållbar i längden!

Våga ta betalt – Det är din tid och din kunskap, och den är värdefull. Visst, i början känns det lockande att sätta låga priser för att få in en bra kundbas, och det kan vara en bra start. Men var inte rädd för att snart stegra upp ditt pris och ta betalt för ditt jobb! Då blir du förmodligen mer motiverad till att jobba ännu noggrannare med dina klienter. Noggrannare jobb = bättre rykte = fler klienter!

Så var det det här med utgifter…. – Någonting jag själv knappt tänkte på som nybliven kostrådgivare. Fundera på hur mycket utgifter du har möjlighet till, det ger också en tydligare bild av vad du bör ta betalt. Det går att hålla nere på utgifterna ganska ordentligt beroende på hur du jobbar. Månadsvis lokalhyra kan du slippa om du väljer att hyra in dig per tillfälle, eller arbeta som anställd. Mina utgifter just nu är egentligen bara ett fakturaprogram, kostregistreringsprogram och hyra per timme där jag arbetar. Sådant som kan tillkomma till en början är till exempel betald marknadsföring och material för kroppsanalys (kaliper, måttband, våg). Arbetar du en del via telefonen (framförallt klientkontakt) får du inte glömma att du faktiskt kan dra av kostnaden på det, samma sak gäller kostnad för dator och internetuppkoppling om du jobbar online.

Anteckna, NOGA – Det är lätt att tänka att ”detta kommer jag komma ihåg!” när du samtalar med en blivande eller befintlig klient. Och även om det känns så, är den känslan inte alltid att lita på. Detta är också ett misstag jag gjort många gånger under åren. Nu mera skriver jag ner det mesta en klient säger under ett möte, hur viktigt eller oviktigt det än kan tänkas vara. Är det ett samtal ”i farten”, till exempel under ett PT-pass (för dig som även jobbar som PT), eller på väg ut från ett möte, gör jag alltid en liten snabbanteckning i telefonen efter att klienten gått. Skickar klienten ett mejl och nämner något som kan vara av värde att lägga på minnet, kopierar jag det alltid och klistrar in i ett dokument som är döpt till ”anteckningar”. 

Mvh,

Ellen Nielsen

Ps. på IntensiveKost går vi bland annat igenom rollen som kostrådgivare och förser våra kursdeltagare med verktyg som underlättar arbetet med klienter.


Mer om IntensiveKost

IntensiveKost är en ledande utbildning för blivande kostrådgivare. Vår utbildning är kvalitetssäkrad och efter utbildningen blir man diplomerad kostrådgivare.

Vi har 4,8/5 stjärnor på Trustpilot!