Mina största misstag som coach

Man halkar alltid på några bananskal under sin karriär. Learning by doing!

Man halkar alltid på några bananskal under sin karriär. Learning by doing!

Att göra misstag är mänskligt, och som ny i en bransch (oavsett vilken) kommer man säkerligen halka på några bananskal innan man landat i sin roll (även om de mest erfarna också kan göra misstag, såklart!). Nedan får ni ta del av några misstag jag gjort under de åren jag jobbat som coach:

  1. Jag kan, lyssna på mig! Nyutexaminerad full med kunskap och information (vad jag då trodde var mycket information) Om du bara gör som jag säger blir det jättebra. Jag vet minsann vad som är bäst för dig! Detta är inget som funkar på klienter (eller vem som helst), inte alls. Du kan absolut säga vad du tycker är bra, eller vad du skulle göra i en liknande sits men då ska du helst få frågan först och inte bara börja berätta. Ge aldrig råd till någon som inte ber om det! Nej, gör bara inte det. ”Ska du verkligen äta det där?” ”Gå 30 min på din lunchrast” ”vakna 20 min tidigare och kör ett HIIT pass hemma bara” ...Hur var frågan? Jo det fanns ingen, du började bara ge massa tips. Du har säkert personens bästa i åtanke, men att bara ge tips utan en fråga kan uppfattas fel och att klienten tar det dåligt. Du säger indirekt att klienten gör något fel. När du får en fråga eller ska hjälpa en klient så är det viktigt att utgå ifrån klienten och inte vad du själv skulle gjort. Klientens mål, livssituation och preferenser är utgångspunkten. Vill du ändå ge tips till folk? Gör det via Instagram, Facebook, din blogg och på din hemsida.

  2. Tog knappt betalt och var tillgänglig fler timmar på dygnet än de 24 timmar som finns. Kunder och klienter tar dig mer seriöst om du tar betalt och sätter gränser. Det fick jag lära mig den hårda vägen. Jag ville ge så mycket jag kunde, gärna gratis. Det är inte hållbart, varken för dig som person eller för ditt företag. Det är svårt att börja ta betalt eller öka på ditt pris om det är för lågt från början. Så mitt tips är att sätta ditt pris på en bra nivå från start och bjuda på en extra timme eller en gåva istället som nystartad coach under en begränsad period. Då har du alltid ditt ordinarie pris att gå tillbaka till efter erbjudandet upphört.

  3. Ta inte klienter du inte vet hur du ska hjälpa fullt ut. Är det utanför det du kan så skicka vidare till någon som har mer kunskap i just det området. Du kanske kommer undan med att ge lite råd och kanske ett upplägg till och med, men vad gör du vid en uppföljning? Följdfrågor från samma klient? Det är helt ok att säga att du inte vet, eller kan. Det finns tillfällen då jag som ny i branschen önskar jag skickat vidare klienten, eller samarbetat med ytterligare en coach som är nischad i det ämnet. Du kan förvisso hjälpa kunden men timmarna du lägger ner för att få till något bra blir för många samt osäkerheten i om det är rätt är för stor. Det kan vara så att det till och med skadar klienten och även skadar ditt rykte som coach. Du ska givetvis alltid sträva efter mer kunskap, speciellt i vår bransch där ny forskning presenteras regelbundet.

  4. Var ärlig. Denna punkt hänger ihop lite med ovanstående. I början ville jag gärna bevisa för folk att jag kunde svara på allt, och kunde då svara på frågor jag egentligen var osäker på eller i själva verket egentligen inte alls hade svar på, och svaret blev då ofta istället ganska snurrigt och osammanhängande. Att svara ”jag vet inte/jag är osäker, men jag kan kolla upp det och återkomma!” ger ett mer seriöst intryck än att sätta ihop meningar som lät bättre i ditt huvud, och som du inte är helt säker på om de stämmer eller ej. Våga säga att du inte vet!

  5. Ta in så många klienter du klarar av. När min karriär som coach tog fart på riktigt fullkomligt strömmade det in klientförfrågningar, och jag ville såklart ta emot varenda en! Till slut satt jag där med hur många klienter som helst, ihopblandade anteckningar, missade mejl och dessutom ett huvud som aldrig kunde logga ut från jobbet, för det fanns alltid något att göra eller något att svara på. Hellre göra ett kvalitativt jobb med ett mindre antal klienter, än att göra ett halvdant jobb med många!

Förhoppningsvis kanske ni kan undvika att halka på dessa bananskal nu när ni är medvetna om dem. Och skulle ni göra det ändå, kom ihåg; learning by doing! Misstag är mänskligt!

Med vänlig hälsning,

Ellen Nielsen

P.S. På IntensiveKost går vi igenom hur man kan arbeta som kostrådgivare och coach.


Mer om IntensiveKost

IntensiveKost är en ledande utbildning för blivande kostrådgivare. Vår utbildning är kvalitetssäkrad och efter utbildningen blir man diplomerad kostrådgivare.

Vi har 4,8/5 stjärnor på Trustpilot!