Att jobba online som kostrådgivare

En kostrådgivare online? Javisst!

En kostrådgivare online? Javisst!

Kan man jobba hemifrån och på distans som kostrådgivare?

Svar: ja!

Många av de hundratals kostrådgivare vi utbildat på IntensiveKost jobbar med sina klienter online. Det är bekvämt, smidigt och idag har vi alla verktyg för att kunna genomföra en kostrådgivning på distans.

Genom att erbjuda kostrådgivning på distans kan du hjälpa fler människor på andra orter runtom i landet, men även en del som bor i närheten känner att digitala möten är smidiga då man inte alltid har möjlighet att ta möten på plats. Med tanke på alla moment som oftast ingår i en kostrådgivning så behöver man inte ses i person. 

Så hur går man då tillväga? Här följer en del tips:

Skapa en bra grund.

En bra början är att skapa en enkel hemsida. Där bör du erbjuda dina tjänster och vad som ingår i priset. Mitt tips är att trycka extra på att du erbjuder konsultationer på distans. 

När det gäller det du erbjuder så skulle det kunna vara olika paketlösningar där det ingår individanpassad kostplan, recept och möten digitalt (telefon eller via dator, se verktyg nedan). I priset brukar det ingå en digital hälsodeklaration som klienten får fylla i eller att du tar de frågorna under första mötet.

Här är Typeform en smidig lösning för digitala formulär som kunden kan fylla i och när det gäller själva samtalet funkar lösningar som GoToMeeting, Zoom eller Google Hangouts utmärkt - de är i flesta fall även kostnadsfria att använda! 

Andra bra verktyg är NutritionData och DietistNet som båda är professionella kostdataprogram, två toppenverktyg för både kostrådgivare och personliga tränare. Med hjälp av dessa kan du analysera kundens kostvanor, skräddarsy kostscheman och träningsscheman eller välja befintliga färdiga scheman baserat på olika kaloribehov.

Gällande hemsidan så kan du snabbt och enkelt skapa en med hjälp av enklare plattformar som Squarespace, Wix, Wordpress eller mer avancerade plattformar. Personligen föredrar jag Squarespace, det uppfyller de funktioner jag behöver och är enkelt nog att uppdatera vid behov, även för icke-tekniska personer som mig själv! 

Syns du inte så finns du inte.

Ja så är det faktiskt. Vill du vara mer aktiv online och jobba mer online behöver du synas mer. Instagram och Facebook är fantastiska verktyg men även Twitter och LinkedIn är bra forum att synas i.

Skapa konton i dessa sociala kanaler för företaget separat från ditt privata konto och posta enbart inlägg som rör din verksamhet och din bransch. Tycker du det är jobbigt? Anlita någon som tycker det är kul att skriva inlägg och ta foton. Det kan kosta en liten slant per månad (1000-3000 kr, till exempel) men du får en hel del bra innehåll som är väldigt användbart. Läs mer om Content Marketing om du är intresserad.

Blogginlägg, korta informativa inlägg, recept, tips, foton osv är väldigt bra! Ju mer desto bättre. Ett tips är att vara konkret, saklig och att backa upp all information med evidens - inga inlägg med påståenden på lösa grunder alltså. Kredibilitet är extremt viktigt. 

Marknadsföring då? Ska man lägga pengar på det?

Absolut! Det tycker jag. Idag kan man med en liten budget nå ut till många via sociala kanaler. Men satsa på det när du har en sida uppe och något att erbjuda, inte innan. Du vill visa att du är aktiv och inte under uppbyggnad.

Det finns en hel del kurser där du kan lära dig mer om marknadsföring online.

Hur kan en klientsession se ut online?

Generellt brukar vi rekommenderar en session på ca 50-60 minuter som bokas in i paket om 3, 5 eller fler. Att träffas/höras fler gånger och regelbundet ökar förutsättningarna för klienten att lyckas. Ditt stöd är viktigt!

Förberedelser kan behövas! En hälsodeklaration med frågor om nuläget, mål, bakgrund, hälso- och sjukdomstillstånd, kostrutiner, vikt och längd är sådant du kan mäta utan att behöva träffa kunden. Svaret i dessa områden ger dig tillräckligt med information för att kunna hjälpa en klient. Antingen tar man detta innan ett möte, då ett formulär mailas ut i samband med en bokning eller så är det som en del av första mötet. Det bestämmer du vad som funkar bäst. 

I första mötet brukar man gå igenom nuläget och vad målet är, vad man har för energibehov och hur ett kostupplägg skulle kunna se ut baserat på när man vill nå målet. Klienten får oftast ett individanpassat kostschema mailat till sig efter mötet med en sammanfattning på vad ni kommit fram till. 

Varför efter mötet? För att vi måste ta reda på allt från allergier till vad klienten föredrar, vilka förutsättningar har klienten osv vilket oftast framgår under ett samtal. 

Det är klart du kan ha färdiga veckoscheman då en del inte har specifika krav utan vill köra igång direkt. Skapa på en bank för dig med recept och scheman för olika mål. Glöm inte bort att även ha vegetariska alternativ, en del vill gärna variera eller äter helveganskt.

Utöver hälsodeklaration, recept och scheman kan du med fördel även ha en enklare form av digital kostdagbok som kunden kan fylla i om det är en del av kartläggningen. Dessa kan du enkelt plocka fram vid behov. Både NutritionData och DietistNet har klientinloggningar som du kan dela ut. Dessa fungerar utmärkt som kostdagbok klienten kan fylla i som du sedan kan analysera. Google Drive är även det ett enkelt verktyg att skapa dokument i och dyl. som du kan dela med klienten.

I uppföljningssamtalen går man igenom hur det gått, vad har fungerat bra och vad har fungerat mindre bra. Man tar nya mått, och justerar delmålen samt handlingsplanen om det skulle behövas. 

Tilläggstjänster

Här finns ett hav av möjligheter. Du kan i dina paket inkludera dessa när det är större paket du säljer, men även sälja det som separata tjänster. Allt ifrån färdiga paket med recept och kostschema, mindre kurspaket, genomgångar av tex livsmedel/produkter, grunderna i bra kosthållning osv. Var bara tydlig med vad du erbjuder.

Vi på IntensiveKost uppmuntrar alltid till att du som kostrådgivare ska vidare sprida kunskap och information. Det är nyckeln till framgång om du fråga mig, att man vet varför man gör dessa förändringar. Inte bara följer ett schema. 

Till slut

Jag hoppas att vi med detta inlägg inspirerar dig att erbjuda kostrådgivning till dina kunder online, det är fullt möjligt! Vi har många från IntensiveKost som jobbar både online och på plats, några av dem hittar ni här http://www.intensivekost.se/efter-utbildningen

Våga digitalisera!  

Mvh,

Maria Michael

Ps. På IntensiveKost går vi i genom hur du kan jobba som kostrådgivare på olika sätt. Läs mer om utbildningen här.


IntensiveKost_guide.png

Gratis PDF - En nybörjares guide till Kost!

En guide för dig som vill lära dig grunderna i kost. I guiden listar vi vilka våra viktiga näringsämnen är och vad de har för funktion.
Ladda ner IntensiveKost guide gratis idag!