FoodTech - men hur?
Livsmedelsindustrin är en av de största industrierna i världen. Den är värd många miljarder dollar och de senaste åren har industrin genomgått många förändringar. Från att vara en produktdriven bransch har den övergått till en kundcentrerad industri. “what’s in it for me as a customer” så att säga. Konsumenter ställer högre krav på maten idag.
Vi har sett många nya innovationer de senaste åren. Dessa lösningar förändrar hur vi producerar mat, äter mat, lagar mat och lever. Folk är mer medvetna om vad de stoppar i sig, och hur det kommer att påverka deras hälsa i det långa loppet samtidigt som vi vill se en förbättrad livsmedelproduktion och ett mer hållbart matsystem. Hur får vi ihop alla delar?
FoodTech har varit en viktig del av innovationsekosystemet under lång tid. Trots det känner inte många till vad FoodTech är om ens hört om det. Kanske man tänker att det är något som visar sig i framtiden? Kanske gör man kopplingen till robotar? Faktumet är att du kommer i kontakt med FoodTech lösningar och företag dagligen utan att tänka på det. Många nya idéer och koncept har introducerats till livsmedelsindustrin de senaste åren. Vissa av dem är precis som vi hade tidigare (med eventuella förbättringar), medan andra är helt nya. FoodTech är där matindustrin möter teknik och innovation.
Här kommer lite exempel på vad Foodtech kan vara.
STADSODLING - Odla mat på taket, i källaren eller i hemmet. Exempel på det är hydroponisk odling och vertikal odling. Med hjälp av hydroponisk odling och även vertikal odling möjliggör vi odling året runt inomhus och sparar på både vatten och jord då grödorna inte kräver stora mängder av det. Ett bra exempel på det är gronska.org, ett svenskt företag som är ett av Europas största vertikala odlingar som säljer både sallader och färska örter till dagligvaruhandeln.
ALTERNATIVA PROTEINKÄLLOR - Kött odlat i laboratorium, insektsprotein och köttsubstitut baserad på baljväxter och spannmål är några exempel. Du känner nog mest igen det sistnämnda, dvs. köttsubstitut (veganska alternativ till köttprodukter). Här har vi dels varumärken vars hela utbud är växtbaserad som tex Oumph! och Peas of Heaven och även varumärken som tex Scan och Dafgårds som lägger till växtbaserade produkter i sortimentet. I dag hittar vi produkter som efterliknar och ersätter köttfärs, köttbullar, biffar, filéer, nuggets, fiskpinnar, tonfisk mfl. Ja, här har det hänt en hel del senaste åren!
APPAR OCH WEB - Leverans, bokning och shopping! Idag kan du handla hem mat och livsmedel via appar och via datorn utan att lämna hemmet. Pizza från restaurangen, bikarbonat och tomater från mataffären eller ett mjölkpaket från kiosken. Det mesta går att köpa via appar och webben. Utöver det kan vi även beställa mat på restaurangen och även betala utan att behöva prata eller interagera med servicepersonalen. Här har det skett en snabb tillväxt i dessa typer av lösningar. Vembla, UberEats, Foodora, Mathem, mfl. är endast några av företagen som finns. Många av de jag precis nämnde har lagt till fler tjänster i den befintliga verksamheten som tex hemleverans av mat från restaurang men även från matbutiken. Tidigare var dessa två olika tjänster tex Foodora (hemleverans av mat från restaurang) och Mathem (hemleverans av livsmedel). Idag gör de flesta båda delarna för att möta kundens behov och bli mer konkurrenskraftiga.
Vi ser även att vi använder mer data och AI i företagen idag. Med hjälp av en massa data (information) och AI (artificiell intelligens) kan vi effektivisera vårt arbete på olika sätt. Tex chatbots på din hemsida som ger svar på de vanligaste frågorna, generera rekommendationer baserat på samlad data, samt ta fram lösningar för att optimera matindustrin.
RÄDDADE RÅVAROR - Det finns företag som jobbar med att minska på matsvinn genom att återanvända, laga och skapa produkter på mat som annars slängs. Idag finns flertalet företag och startups som satsar på matsvinn. Hur bra som helst! Med det menas då ta tillvara på mat som annars slängs och skapar nya innovativa produkter utav det. Restauranger som Sopköket jobbar idag med matsvinn och lagar fantastisk god mat på råvaror som annars slängs. Matsvinn är inte oätlig mat, det är fullt duglig mat som slängs av olika anledningar i onödan. Frukt och främst bananer är ett sånt exempel, där vi slänger mycket varje dag. Företag som tex RSQUED tar tillvara på detta och gör juicer och glass på dessa frukter.
NYA MATPRODUKTER - Utveckling av produkter som möter marknadens behov både ur miljöperspektiv och även näringsmässigt. Här har tekniken utvecklats så enormt senaste tiden. Ökad hållbarhet, bättre textur, bättre näringssammansättning är några av de saker vi blivit bättre på med hjälp av teknik och innovation. Köttsubstitut som efterliknar biffar, färs och filéer har tagit större palts i hyllorna. Växtbaserad “ost”, “yoghurt” och dryck har förbättrats i både smak och textur. Under 2021 och 2022 har vi sett en del nya veganska produkter i matbutiken som efterfrågats av konsumenten som tex pastejer, kaviar, kexchoklad, och ostbågar och då från existerande varumärken som Kalles, Pastejköket, OLW och Cloetta. Även nya varumärken som tex HUJ och Casheury hittar vi mer utav i hyllorna.
MILJÖ/ODLING - Nya tekniker som skapar bättre förutsättningar för odlaren och bonden. Robotar, nya system, och sensorer. Nya lösningar bidrar till effektivare arbete, sparar på resurser och bidrar till mer mat som produceras och mindre mat som slängs. Drönare är även ett sådant exempel, som analyserar väder, vind, och annat för att optimera odlingen.
LIVSMEDELSBUTIKER - Nya lösningar med självskanningsstationer och personalfria butiker är några exempel. Idag kan du gå in i en matbutik, handla det du behöver utan att stå i kö till kassan. Det finns matbutiker där du kan scanna och betala själv i självskanningsstationer och kan ta hjälp av personalen som jobbar om det behövs. Det finns även hela butiker som är obemannade, exempel på det är Lifvs
Alla dessa exempel är enbart några få av många spännande och innovativa lösningar till ett förbättrat matsystem. Än har vi inte nämnt ätbara bestick, plastfria och nedbrytbara lösningar till plastfilm för grönsaker, och plastfria tugummin. Det finns mycket att skriva om!
I denna artikel kan du läsa mer om FoodTech: https://www.intensivekost.se/blogg-recept/foodtech-dr-mat-mter-innovation?rq=foodtech
Ps. På IntensiveKost får du lära dig mer om FoodTech och matsvinn!
Mvh,
Maria Michael
Mer om IntensiveKost
IntensiveKost är en ledande utbildning för blivande kostrådgivare. Vår utbildning är kvalitetssäkrad och efter utbildningen blir man diplomerad kostrådgivare.
Vi har 4,9/5 stjärnor på Trustpilot!